در لحظهای که یک دستتان به قاشق برای غذا خوردن است و دست دیگرتان به تلفن همراه، همزمان که در شبکههای اجتماعی میچرخید، اخبار را از تلویزیون دنبال میکنید به قرار کاری با آقای فلانی هم فکر میکنید. شاید بهتر باشد لحظهای با ایستید و هرچه در ذهنتان است را فراموش کنید. کمی آرامش بگیرید و این مقاله را در مورد مدیریت زمان مطالعه کنید. بیشک اگر مدیریت زمان داشته باشید نیازی نیست همزمان ذهن خود را مشغول اینهمه کار بکنید.
مدیریت زمان یک استراتژی برنامهریزی برای زمان در دسترس است. این کار به مفیدتر واقعشدن فعالیتها کمک میکند.
مدیریت زمان علاوه بر برنامهریزی و ایجاد نظم در کارها مزایای دیگری دارد.
کاهش استرس: دنبال کردن یک برنامه با کارهای زمانبندی شده باعث کاهش سردرگمی میشود. انجام دادن کارها به ترتیب و خط زدن آنها به ترتیب در فهرست بازرسیتان به شما فرآیند پیشرفتتان را نیز نشان میدهد. بدین ترتیب استرس کارهای انجامنشده در ذهنتان باقی نمیماند.
زمان بیشتر: انجام دادن کارها هرکدام در زمان مخصوص به خود باعث میشود در طول روز نهتنها زمان تلفشده نداشته بلکه میتوانید زمان بیشتری برای رسیدگی به تفریحات و کارهای دیگر داشته باشید.
دستاوردهای بیشتر: تجربه ثابت کرده است افرادی که میتوانند زمان خود را مدیریت کنند، در زمان کمتر میتوانند به موفقیتهای بیشتری نیز دست یابند.
برای اینکه بتوانید مدیریتزمان را بیاموزید باید تفاوت میان ضروری و مهم را بدانید. این کار به شما در اولویتبندی کارها کمک خواهد کرد. علاوه بر این موضوع، برای اینکه بتوانید زمان خود را مدیریت کنید میتوانید از رعایت چند قانون شروع کنید. در ادامه قوانین مدیریتزمان بیانشده است.
قوانین مدیریتزمان شامل 7 مورد است این 7 قانون را بهصورت یک چرخه در نظر بگیرید و برای هرروز خود تکرار کنید. با این کار میتوانید بگویید قدمهای اول را برای مدیریتزمان برداشتهاید.
پسازاینکه با قوانین مدیریت زمان آشنا شدید وقت آن رسیده که جدول مدیریت زمان خود را تشکیل دهید. داشتن جدول مدیریت زمان کار سختی نیست و کارهای شما را به ترتیب در مقابلتان قرار میدهد تا به ترتیب زمان و اولویتشان آنها را انجام دهید. برای تهیه چنین جدولی میتوانید مانند برنامه هفتگی دوران مدرسه جدولی تهیه کنید. برای هرروز هفته ساعتها را بنویسید و برنامه خود را با در نظر گرفتن 7 قانون بالا وارد جدول کنید.
جدول دیگری که برای مدیریت زمان میتوانید تهیه کنید بر اساس اولویتبندیتان است. در این جدول باید دو محور داشته باشید یکی برای میزان ضروری بودن و دیگری بر اساس اهمیت کارتان. در این جدول دو ستون و چهارخانه درست کنید. در خانه اول سمت چپ و بالا کارهایی را بنویسید که باید اول انجام شوند و از ضرورت زیادی برخوردارند. در خانه دوم ردیف بالا کارهای را که در مرحله دوم قرار است انجام شوند و انجامشان نیز ضروری است را بنویسید. خانه سمت چپ در ردیف پایین مربوط به کارهایی است که میتوانید آن ها را بعدا هم انجام دهید و اولویت بالایی ندارند. سرانجام آخرین خانه برای کارهای غیرضروری است که انجام نشدنشان نیز فرقی به حالتان ندارد.
اگر اهل خواندن کتاب روانشناسی باشید قطعاً برایان تریسی را میشناسید. کتاب مدیریتزمان اثر این نویسنده از کتابهای مفید و مطرح این موضوع است. علاوه بر آن کتاب قورباغه ات را بخور اثر این نویسنده به شما در تغییر عادات نادرست و داشتن بازدهی بیشتر در زمان کمتر کمک خواهد کرد.
کتاب هفت عادت مردمان مؤثر از جمله کتابهای پرفروش مدیریتزمان است. این کتاب برای اولین بار در سال 1989 به چاپ رسید و برای اینکه بتوانید بهره وری خود را چه از نظر شغلی و چه از نظر شخصی ارتقا بخشید به شما کمک خواهد کرد.
کتاب 168 ساعت به شما اثبات میکند بیش از آنچه فکر میکنید زماندارید. این کتاب از نوشتههای پرفروش لارا واندرکام است و با مثالهایی از موفقیت در دنیای واقعی به شما نکاتی در مورد تغییر عادات و مدیریتزمان یادآور میشود.
معروفترین کتاب مدیریتزمان که این روزها بسیار پرفروش است، کتاب مدیریتزمان برایان تریسی است که قبلاً به آن اشاره شد. این کتاب بهصورت چاپی و صوتی در دسترس است. اگر شما نیز از آن دسته آدمها هستید که وقت کافی برای مطالعه کتابهای چاپی ندارید میتوانید از نسخه صوتی این کتاب استفاده کنید.
اگر علاقهمند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینکهای زير همراه شويد
ورود به سايت 360 درجه اينستاگرام 360 درجه تلگرام 360 درجه
360 درجه
درباره این سایت