محل تبلیغات شما

امروز که در محیط کارتان مشغول بحث درباره موضوعی بودید و قصد بازگویی مقاله‌ای مرتبط را داشتید که ماه پیش مطالعه کردید، چقدر از آن را به یاد آوردید؟ یکی از چالش‌های مدیریت یادگیری، دوام اطلاعات در حافظه است. اینکه دانشی که کسب کردید برای مدت طولانی‌تری در حافظه شما باقی بماند، می‌تواند از طریق تکنیک‌های مختلف اتفاق بیافتد.

نرخ فراموشی یا آنچه هرمن ابینگ هاوس آن را "منحنی فراموشی" می‌نامد، ارتباط نزدیکی با نگهداری و مرور اطلاعات دارد. طوری که گاهی چند روز پس از گذراندن دوره یا مطالعه مطلبی، آن را بدرستی بیاد نمی‌آورید. اما اطلاعاتی که مدت زمان زیادی از آن گذشته است را فراموش نکرده‌اید و هرزمانی که به آن نیاز دارید می‌توانید از آن استفاده کنید؛ حتی پس از هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها.

زمانیکه صحبت از تسلط یا تخصص بر روی موضوعی می‌شود، درواقع بحث درباره مرور اطلاعات است. می‌توانید هرچیزی که بتازگی با آن مواجه شدید را بیاد بیاورید اما اگر آنها را مرور نکنید، بزودی دیگر در دسترس نخواهند بود. بنابراین آنچه اهمیت دارد و باید روی آن تمرکز کنید: ماندگاری دانش شماست.
با همه این تفاسیر و با توجه به اولویت بالای مرور کردن، چطور می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد؟ از چه روشی می‌توان متوجه شد برای بخاطر سپردن موضوعی به چه میزان انرژی و زمان نیاز دارید؟

سرگو (cerego) شرکتی در حوزه تولید محتوا، تحقیقاتی را به بررسی ماندگاری آموزش و تاثیر مرور کردن بر آن اختصاص داد. 7334 نفر در این پژوهش به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند.

  • از این تعداد ۳۵۸۲ نفر یک دوره آنلاین انتخابی را دنبال می‌کنند.
  • ۳۷۵۲ نفر در دوره‌های اقتصادی و آماری در سطح دانشگاهی ثبت نام کردند.
  • همه این افراد ۱۶.۶ میلیون ارتباط با سرگو داشتند که در آن، یا یک موضوع جدید را یاد گرفته‌اند یا یک موضوع قدیمی را مرور کرده‌اند.

مدیریت یادگیری

مرور داده چه تاثیری بر ماندگاری و مدیریت یادگیری آن دارد؟

نمودار بالا توانایی کاربران را در بخاطر سپاری موضوعات طی بازه ۶ هفته نمایش می‌دهد. بطور طبیعی با گذشت زمان، یادآوری آن نیز سخت‌تر خواهد شد. با این حال تعداد دفعات مرور، از محو شدن سریع آن از حافظه جلوگیری می‌کند. هر خط، میانگین تغییر پس از تعداد مرور مشخص است. بطور مثال خط خاکستری نشان می‌دهد که با گذشت سه هفته از اولین بار مطالعه، درصد ماندگاری آن در حافظه به 63٪ کاهش پیدا کرده است و پس از شش هفته این مقدار به 80٪ می‌رسد. در واقع مطالعه مطلبی جدید به معنای باقی ماندن در ذهن شما نیست.

از بررسی خطوط سبز می‌توان گفت که با هر بار مرور یک مطلب میزان ماندن آن در حافظه حدودا 10٪ افزایش پیدا می‌کند. یعنی با گذشت شش هفته از مطالعه و ۴ بار مرور آن می‌توانید مطمئن باشید که به موضوع موردنظرتان تسلط پیدا کردید.

از داده‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که بهترین روش برای ساخت خاطراتی ماندگار، رجوع به چیزی است که قبلا آن را یاد گرفته‌اید. حتی مرور سطحی نیز می‌تواند در یادگیری موثر باشد؛ طوری که با صرف ۳۰ ثانیه روی موضوعی که چند ساعت قبل مطالعه کردید، می‌توانید تاثیری بلند مدت بر بخاطرسپاری مطالب را احساس کنید.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه       

 اينستاگرام 360 درجه        

 تلگرام  360 درجه

 



360 درجه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها